Hoppa till huvudinnehåll

Information om Sparbanken Mälardalen AB

Banken är ett bankaktiebolag med säte i Eskilstuna och verksamhet i Arboga, Eskilstuna, Kungsör, Köping och Strängnäs Kommun.

Språk och kommunikationsmetoder

Kontovillkor och övrig information tillhandhålls på svenska. Även övrig kommunikation mellan bank och kund sker på svenska.

Kundens kommunikation med banken kan ske via brev, telefon, e-post, meddelande i Internetbanken eller genom besök på något av något av bankens kontor.

En order om handel med finansiella instrument kan lämnas till banken via telefon, genom att fylla i och sända en order genom bankens handelssystem, t ex Internetbanken, eller genom besök på något av bankens kontor.

Inspelning av telefonsamtal

I syfte att dokumentera affärsinnehåll, utreda kundärenden eller brott mot lag eller bankens interna regler samt utgöra affärsunderlag enligt gällande regler för rådgivning och försäkringsförmedling kan, såväl inkommande som utgående, telefonsamtal komma att spelas in.

Bankens tillstånd att bedriva värdepappersrörelse

Banken har tillstånd att bedriva att bedriva värdepappersrörelse enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknad. Tillståndet omfattar:

  • Mottagande och vidarebefordran av order avseende finansiella instrument
  • Utförande av order avseende finansiella instrument på kunders uppdrag
  • Handel med finansiella instrument för egen räkning
  • investeringsrådgivning till kund avseende finansiella instrument

Myndighetstillsyn

Banken står under tillsyn av Finansinspektionen.

Finansinspektionen
Box 7821,
103 97 Stockholm,
tfn 08-787 80 00, www.fi.se.

I vissa konsumentfrågor står bankens dessutom under Konsumentverkets tillsyn.

Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad, www.konsumentverket.se

Bankens tjänster och produkter samt rapportering

Information om bankens tjänster och produkter finns att få på något av bankens kontor eller på bankens hemsida.

Banken lämnar redovisning av utförda tjänster till kund genom - i förekommande fall – avräkningsnota och/eller på så sätt som framgår av vid var tid gällande allmänna villkor/bestämmelser för de tjänster som banken tillhandahåller.

Information om priser och avgifter

Information om aktuella priser och avgifter för bankens produkter och tjänster finns tillgänglig på bankens hemsida. Ytterligare information kan erhållas på något av bankens kontor. Utöver bankens priser och avgifter kan det förekomma andra kostnader för kunden, däribland skatter, som inte påförs eller betalas av banken.

Insättningsgaranti och investerarskydd

Enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti har kund, om denne i händelse av bankens konkurs inte skulle få ut sina likvida medel innestående på konto hos banken, rätt till särskild ersättning med motsvarande 100.000 euro per kund. Se mer www.insattningsgarantin.se

Enligt lagen (1999:158) om investerarskydd har kunden, om denna i händelse av bankens konkurs inte skulle få ut sina finansiella instrument hos banken, rätt till särskild ersättning med sammanlagt högst 250 000 kr. Nämnda ersättning kan även innefatta medel som banken tagit emot med redovisningsskyldighet.

Kund som vill ha ersättning ska senast ett år från dagen för konkursbeslutet framställa krav till Riksgälden. Se mer www.insattningsgarantin.se

Intressekonflikter

Banken söker i möjligaste mån undvika intressekonflikter mellan banken och bankens kunder. I de fall en kunds och bankens intressen inte sammanfaller strävar banken efter att kundens intressen inte förfördelas.

Regler avseende intressekonflikter finns i olika interna
policydokument.

Klagomål

Eventuella klagomål från kund, som inte åtgärdas omgående, hänskjuts som regel till ansvarig chef för bedömning och eventuella åtgärder.

Om man som kund inte accepterar så hänvisas ärendet att behandlas i enlighet med bankens klagomålsinstruktion, se bankens hemsida.