Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Skandinaviska Gasprodukter
Full gas framåt
Redan som 21-åring bildade Maria Chruzander bolaget Skandinaviska Gasprodukter tillsammans med sin pappa.
Maria Chruzander
Huvudorsaken var att Maria ville lära sig driva bolag och umgås mer med sin pappa och pappa Roland (som har varit i branschen i 45 år) ville självklart hjälpa till.
Efter att ha drivit flera bolag själv och varit verksam i de flesta stora gasbolagen, som krävde många restimmar och tid ifrån familjen, så tyckte han att detta var en bra avslutning på sin karriär och sakta men säkert kunna börja trappa ner.
Detta var 2009 och nu, 13 år senare, är Roland fortfarande kvar i bolaget, numera som arbetande styrelseordförande.
-Tiden går fort när man har roligt, skrattar Maria åt minnet.
De tre första åren drev far och dotterbolaget själva, inhysta i en ramverkstad där de hade byggt sina kontor. 2012 flyttade de in i nya lokaler i Södertälje, och i och med det kom de första anställningarna. Verksamheten sysselsätter idag 9 personer och omsätter ca 25 mkr.
Nischen är specialgaser
Vad är det då företaget gör?
- Vi är ensamdistributörer i Sverige åt ett av världens största gasbolag, Air Products, av så kallade specialgaser, berättar Maria.
Specialgaser står för 8-10% av hela gasmarknaden och är den typen av gaser som ställer krav på hög renhet och som används till olika specialapplikationer.
Kunderna har ofta en hög andel forskning och utveckling i sin verksamhet, t ex läkemedelsbolag, universitet och elektroniktillverkare.Men kunderna finns inom vitt skilda branscher, gemensamt är att de ställer höga krav på renhet och noggrannhet av produkterna, exempelvis värmeverk för kalibrering av instrument och polisen för sina analyser.
Gasen kan många gånger vara kostsam och även vara svåra att få tag i.
Måttlig konkurrens
När de stora giganterna i branschen trappade ner på specialgasmarknaden (förhållandevis små volymer som kräver mycket kunskap) öppnades ett fönster för Skandinaviska Gasprodukter. Kunderna efterfrågar deras kompetens och man lever numera i samexistens med de få, jättestora bolag, som finns i gasbranschen, Air Liquide och Linde.
Stabil bransch
- Det är stabil och trygg bransch med en marknad utan stora svängningar, fortsätter Maria. Den kännetecknas av långa införsäljningstider och här har pappa Roland varit bidragande för bolagets positiva utveckling. Maria beskriver pappa som den stora förebilden som bidrar med en lång erfarenhet, stor kompetens och viktiga nätverk. Hon berättar om intressanta familjemiddagar där det mesta har kretsat kring företaget, ibland till mammas förtret…Nu har Maria växt in i kostymen och är den säljare i Sverige som kan denna smala bransch bättre än de flesta.
Älskar att jobba med människor
Maria, som fortfarande är involverad i majoriteten av försäljning och kundkontakter, brinner för det personliga mötet och att ge god service.
- Det är vårt jobb är att hjälpa våra kunder, likväl som det är vår skyldighet att säga nej om vår lösning är sämre lämpad än konkurrentens. Det viktigaste vi har är vårt goda rykte och det förtroende vi har jobbat upp hos våra kunder, säger Maria som understryker att företaget inte hade kommit dit de är idag utan sina fantastiska medarbetare. Alla är enormt engagerade människor som ger god service och bidrar till en härlig stämning både internt och externt.Stor personlig utveckling
Maria var som beskrivits tidigare bara 21 år när bolaget bildades och hon har lärt sig otroligt mycket på vägen. Det har på intet sätt varit enkelt att som ung kvinna, utan erfarenhet och formell utbildning, ge sig in i denna bransch där 85 - 90% är män från process- och tillverkningsindustrin.
- Nu kan du tillräckligt mycket, ut och kör, sa pappa till mig efter ett tag. Jag har mött stort motstånd genom åren, blivit klappad på huvudet och känt mig mindre värd pga. av ålder och kön. Många gånger har tårarna runnit efter mindre trevliga kundbesök. Men jag har inte vikt ner mig, man måste vara ihärdig och orka och stå ut, fortsätter hon.
Inspiration och föredöme
Hon vill hjälpa kvinnor att lyfta varandra, att bli varandras inspirationskällor och vill samtidigt ge inspiration och vara ett föredöme.
- Jag brinner för jämställdhet och är gärna bollplank till andra kvinnor. Jag har nu mer skinn på näsan, jag tål mer, resonerar hon, och det är en framgångsfaktor, men vill också lyfta fram budskapet att ingen ska behöva år 2022 acceptera att bli behandlad annorlunda pga. kön, ålder, religion, hudfärg etc. Jag vill hjälpa andra och brinner för det. Visst är det viktigt att företaget växer, men viktigast är att hjälpa andra. Hon har bl a fått en fråga från Almi om att föreläsa om hur det är att vara kvinnlig VD i en mansdominerad bransch.
Mycket nöjd med Sparbanken Rekarne
Marias tidigare bankrelationer kan beskrivas som okej, något man måste ha… När bolaget stod inför investeringar var deras dåvarande bank inte intresserade av att hjälpa till. Via kontakter blev hon tipsad om att ta kontakt med Sparbanken Rekarne och sedan 2019 är hon och bolaget mycket nöjda bankkunder.
- Vi uppskattar det personliga bemötandet och servicen, det gäller högt och lågt. Jag märker att Sparbanken Rekarne också tycker att det är viktigt med personliga relationer och gärna gör det lilla extra, både för företagets ekonomi och min privata, berättar Maria glatt.
Inte påverkad av pandemin
Pandemin har satt käppar i hjulen för nyförsäljning, men befintliga kunder har gjort att siffrorna hålls uppe med god marginal. Förhoppningsvis anställer bolaget ytterligare en säljare under året och det långa målet är att dubbla omsättningen inom 3 - 5 år, på befintlig marknad.
Mot Skandinavien
- Går vi i mål med det är vi redo för expansion till nya marknader, främst resten av Skandinavien. Det kräver givetvis investeringar i både tid, resurser. Men om vi fortsätter på den inslagna vägen med kunden i fokus, nära kontakt och en tät dialog med kunderna så tror jag stenhårt på detta, fortsätter Maria. Andra viktiga egenskaper och fördelar vi har är flexibilitet, kompetens och tillgänglighet. Vi bygger allt på långsiktiga relationer. Konkurrenterna har inte tid att lägga dessa resurser, det kräver för mycket tid. Vi har en bra kombination av gammalt och nytt, ”old school möter moderna tider”, avslutar Maria.