Meny
Hållbarhet

Fastighetsbyrån driver utvecklingen

Det är erfarna och prisbelönta företagsledare som driver Fastighetsbyråns kontor i Strängnäs, Eskilstuna, Mariefred, Nykvarn,  Trosa och Vagnhärad.

Sanna Magnusson och Andreas Ersson

Från vänster: Sanna Magnusson och Andreas Ersson

Sanna och Andreas har bland annat prisats som årets ledare och årets kontor inom Fastighetsbyrån och under tiden de även drev Fastighetsbyråns kontor i Södertälje blev det pris både som årets företagare och årets serviceföretag.

Vad är det som ligger bakom deras framgångar?

Vi har fått en pratstund med Andreas om ledarskap, fastighetsmäklarbranschen och utvecklingen av bostadsmarknaden  

Ledarskapet
-  Min erfarenhet säger att inte göra stora förändringar för snabbt, sitt lugnt i båten en stund. Det är viktigt att få med sig medarbetarna om vad som är på gång och framförallt varför. Då går det oftast bra, berättar Andreas.

När Andreas började som fastighetsmäklare i början av 2000-talet  var branschen inte så strukturerad, och dessutom ganska manligt påverkad. Det var lite bilförsäljar-stuk över det hela och ganska ”grabbigt”, minns han.

Det har skett en klar förändring till det bättre, inte minst på grund av att det sedan 1998 finns en högskoleutbildning för fastighetsmäklare.

Framgången för oss bygger mycket på struktur och ordning och få kunden att förstå allvaret i affären. Vi har haft advokat/jurist branschen som förebild vilket innebär att vi styr våra kundmöten mycket mer idag till vanliga kontorstider. Något vi upplever att kunder har tagit mot positivt och det skapar också en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Det är inte seriöst enligt oss att göra sin största privata affär på ett mäklarkontor kl. 21.00 en vardagskväll.

Vi funderar mycket generellt över hur det nya ledarskapet vara, det är en spännande fråga i denna föränderliga värld.

Hur viktigt är det med bra kontakter mellan banker och fastighetsmäklare?
-  Fastighetsmäklaren är med i privatpersoners största affär, och man behöver bra kontakter med en bank, resonerar Andreas. Detta är oftast den största affären man gör i sitt liv, och det gäller både för säljare och köpare. Vi ska hjälpa kunden att förstå hur stor affär det här är.

Det ska vara enkelt för köparen, hur mycket har jag råd med? För säljaren är ett bra slutpris det viktigaste.

-   Det som skiljer oss från många andra mäklare är att vi ser till att kunden får en enkel och bra finansieringslösning snabbt. Det gör vi genom att vi har en bra ingång till banken. Det är svårt för en privatkund att få kontakt med en bank idag, var hittar du ett personligt möte? Andreas fortsätter - Sparbanken lovar att ringa inom några timmar medan det är jättesvårt att träffa andra banker.

Genom vårt nära samarbete med Sparbanken Rekarne, får du som köpare närhet till råd kring finansiering, försäkring och annat som rör ditt nya boende. Som säljare får du en fantastisk möjlighet att hitta rätt köpare genom det nära samarbetet med regionens största bank.

Fastighetsmarknaden och dess utveckling i Eskilstuna och Strängnäs
-  Vi finns i heta marknader vad gäller flyttströmmar fortsätter Andreas. Förra året var det första året Stockholms stad negativ inflyttning. Intresset har i landets tre största städer flyttat ut från centralorten till kranskommunerna. Det syns inte minst i Strängnäs och Mariefred, 50% av köparna kommer utifrån.

Strängnäs hade en nettoinflyttning på 840 personer förra året, Eskilstuna som ligger lite längre bort från centrala Stockholm hade ca 150 personer.

-  Vi ser en stor potential i båda kommunerna. Snittvillan idag i Eskilstuna kostar 3,6 mkr, det är  300 tkr upp  på ett år. För det priset får du  35 kvm i Stockholms innerstad…

Prisökningen på snittvillan i Strängnäs är ännu högre, där har priset gått upp en miljon på ett år och ligger idag på 4,5 mkr. Fritidshus i Strängnäs har gått upp 39%, så allt pekar uppåt.

Allt är dock inte bra med detta, de högre priserna i kombination med amorteringskraven från staten gör att det är svårt för unga köpare att komma in på bostadsmarknaden.

Vad vill Fastighetsbyrån åstadkomma framåt?
-  Vi jobbar för att skapa ambassadörer bland våra kunder och bygga en lång relation. Det är inte bara korta snabba affärer. Många kommer tillbaka för att göra nästa steg i sin bostadskarriär, och vi ser också att vi får många uppdrag på rekommendation från nöjda kunder.  96 % av besöken gör vi idag under dagtid, vilket är en uppskattad förändring för både mäklare och kunder, fortsätter Andreas. Vi fortsätter givetvis att prioritera ordning och reda och har som tydligt mål att vara marknadsledare på alla orter där vi verkar.

Hur ser yrket ut i morgon?
Digitalisering givetvis, den första visningen live-visning kommer att ske digitalt.

Inom en inte allt för lång framtid kommer även kontraktsskrivningen sker digitalt, något som gör att säljare och köpare alltmer sällan kommer att träffas, spår Andreas.

-  Redan idag har vi en digital Säljcoach, för våra kunder, där kunden kan följa sin affär i realtid. Där ser du antalet intressenter, Hemnet-visningar, hur många som kommer på fysiska visningar etc. Vi har bara sett början på den utvecklingen avslutar Andreas.