Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
CM-specialist Johan Nygren
Vi har fått en pratstund med Johan Nygren, CM-specialist på bankens företagsmarknadsavdelning.
Hej Johan! Vad betyder CM och vad gör en CM-specialist?
– Hej! CM står för Cash Management och handlar om företagets betalningsflöden. Mitt jobb handlar om att hjälpa våra kunder att underlätta, effektivisera sina flöden och tjäna både tid och pengar. Det handlar om att göra sina betalningar i rätt tid och till exempel se till att hantera sina inkommande betalningar på ett rationellt och säkert sätt. Ett vanligt sätt är att få betalt via autogiro, något som de flesta är bekanta med. Men vi pratar också om integration med affärssystem. Kan vi få företagets affärssystem att kommunicera direkt med banken så kan vi minska en hel del arbetsmoment.
Det låter väldigt tekniskt, är det så svårt som det låter?
– Nej, vi jobbar med de vanligaste och största systemen som till exempel Fortnox och Visma, och här har tekniken kommit väldigt långt. Mycket är förberett både hos banken och i dessa affärssystem och jag kan i mitt jobb relativt enkelt se till att det hela kommer på plats utan allt för mycket handpåläggning.
I ditt uppdrag hjälper du ju en hel del företag med utlandsaffärer. Hur gör du det?
– Det kan handla om att öppna valutakonton för att hantera sina betalningar i utländsk valuta. Får du betalt och även ska betala i samma valuta, exempelvis euro, så öppnar vi ett eurokonto. Då slipper du dels växlingskostnader, men du tar även bort valutarisken helt eller delvis. Gör du affärer med utlandet finns det risk att valutarörelser påverkar din vinst. Med en valutatermin kan du låsa valutakursen och på så sätt skydda dig mot framtida kursrörelser. Därmed vet du det exakta utfallet av dina kommande affärer i utländsk valuta omräknat i svenska kronor. Du kan se det som en försäkring för att hantera framtida kursförändringar.
Finns det något annat som ingår i ditt uppdrag?
– Ja, vi jobbar också med så kallad Trade Finance, det vill säga olika sätt att säkerställa att man får betalt, alternativt får de varor som man faktiskt har betalat för. Det handlar till exempel om dokumentinkasso och remburser.
– För de lite större företagen jobbar vi numera i kundteam, där vi samlar kollegor på banken som är specialister på finansiering, placeringar, försäkringar, betalningsflöden eller företagarens privata ekonomi. När vi besöker företaget kan vi alltså hantera hela affären på samma gång, och där kommer jag in i min roll för att hantera just betalningsflöden och eventuella utlandsaffärer.
Slutligen Johan – din tre bästa tips, kopplat till dina arbetsuppgifter?
– Det skulle i så fall vara att:
- Se till att gemensamt med banken ha en genomgång av företagets flöden och betaltjänstprodukter.
- Fundera på om företaget har risker i utlandsaffären som banken kan hjälpa till att minska.
- Håll dig uppdaterad kring nyheter på betalningsområdet via olika webbinarier som vi ordnar tillsammans med Swedbank (be din kontaktperson på banken om inbjudan).