Frågor och Svar

Jag har spärrat Mobilt BankId och min dosa fungerar inte, vad gör jag?

Du kan beställa ett nytt Mobilt BankId i internetbanken eller appen med hjälp av nationellt id-kort eller svenskt pass, utfärdat av Polisen. Behöver du vägledning i hur du gör visar vi dig gärna.

Har du ingen av dessa id-handlingar behöver du besöka oss på kontoret under vår drop in tid, mån-fre kl 10.00-13.00.

Du kan också boka tid genom att ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger).

Jag kommer inte in i Internetbanken och behöver genomföra en transaktion, vad gör jag?

Boka en tid genom att ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger), eller besök oss på vår drop in tid, mån-fre kl 10.00-13.00.

Jag behöver ett nytt bankkort och har inget Mobilt BankId eller dosa, hur kan jag få hjälp?

För att beställa ett nytt bankkort kan du ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger) eller besöka oss på vår drop in tid, mån-fre kl 10.00-13.00.

Jag vill ändra villkor för mitt bolån eller min bundna ränta förfaller, var vänder jag mig?

Vi skickar i god tid innan ditt lån förfaller ut information om det till dig via meddelandefunktionen i internetbanken och appen.

Du kan sedan skicka in meddelande eller ringa till oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger) för att få hjälp.

Jag är företagare och har en fråga. Hur når jag er lättast?

Är det ett nystartat företag ansöker ni om att bli kund via ett webbflöde på vår hemsida: Ansökan Inledning - Sparbanken Rekarne

Är företaget redan kund kan du skicka ett meddelande via internetbanken eller ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger).

Mitt ärende gäller en förening, hur går jag till väga?

Är det en nystartad förening eller en förening som önskar byta bank ansöker ni om att bli kund via ett webbflöde på vår hemsida: Ansökan Inledning - Sparbanken Rekarne

Är föreningen redan kund kan du skicka ett meddelande via internetbanken eller ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger).

Jag har via Internetbanken fått veta att banken behöver ha min identifiering för mitt omyndiga barn. Hur löser jag detta?

Du kan som förälder ringa oss på 0771-82 70 00, 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger) och få hjälp med din identifiering för ditt omyndiga barn. Du kan också boka tid för ett besök hos oss eller besöka kontoret på vår drop in tid, mån-fre kl 10.00-13.00.

Jag fyller snart 18 år, hur går jag till väga för att kunna betala räkningar och få behålla Mobilt BankId?

Välkommen in på vår drop in tid, mån-fre kl 10.00-13.00. Du kan också boka tid genom att ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger) så bokar vi en tid som passar dig.

Jag har blivit utsatt för ett bedrägeri och behöver hjälp. Hur går jag till väga?

Gäller det ett bedrägeri som är ett kortköp kan du själv göra en anmälan i din app eller internetbank. Du behöver först göra en polisanmälan.

Gäller det andra typer av bedrägerier så hjälper vi dig med din anmälan. Välkommen in på vår drop in tid, mån-fre kl 10.00-13.00. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ha gjort en polisanmälan. Du kan också boka en tid via din internetbank eller app för att få hjälp på kontoret.

Vid pågående bedrägeri – ring vårt akutnummer: 08-411 10 11.

Jag har en nära anhörig som har avlidit, hur går jag till väga?

När en anhörig går bort är det mycket att tänka på. Banken skickar ut information till dödsboets adress inom en tvåveckorsperiod efter att banken fått kännedom om dödsfallet. I det materialet får du information om hur du ska betala räkningar och mycket annat.

Du kan också besöka Startsida - Efterlevandeguiden för mer allmän information.

Det går bra att ringa till oss för att ställa frågor på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger).

Jag är kund i banken men har inte möjlighet att besöka Kundtjänst på drop in tid kl 10.00-13.00, hur gör jag då?

Du kan nu boka en tid som passar för ditt besök och slippa stå i kö. Du bokar själv via din app eller Internetbank. Vill du ha hjälp att boka en tid är du välkommen att ringa oss på 0771-82 70 00, kl 07.00-20.00 (alla dagar utom storhelger).