Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Internetbedrägerier

Vatten

Din säkerhetsdosa är personlig

Lämna aldrig ut dina inloggningskoder till någon annan. Inte ens till en nära anhörig som frågar via Facebook, det kan vara en bedragare.

Vatten

Hur fungerar ett Facebook-bedrägeri?

Det är en typ av sociala bedrägerier där bedragaren använder sina sociala färdigheter för att övertyga dig om att den är någon annan och att du omgående måste agera på något sätt. I detta fall låtsas personen vara en av dina vänner på Facebook och behöver låna dina koder från din bankdosa.

Denna typ av bedrägerier ersätts som regel inte eftersom du lämnat ut dina koder. Många av de nyligen drabbade Facebook-offren är unga människor som genom detta har förlorat hela sitt livs besparingar. För dem är detta naturligtvis en tragedi.

Andra typer av bedrägerier via internet som är vanliga

  • Blocket – du betalar för en vara som inte finns, säljaren ”försvinner”.
  • Microsoft – någon ringer och uppger sig vara från Microsoft och säger att din dator drabbats av virus och vill sälja en tjänst för att motverka detta.
  • Phishing – bedragaren tar reda på bankrelaterad information via olika metoder t ex ett mejl med länk där du ombeds fylla i en kod.
    Har du fått ett falskt mejl kan du vidarebefordra det till Swedbank på phishing@swedbank.se så kan de jobba på att stänga ner avsändaradressen.
  • Trojaner – bedragaren tar kontroll över din dator för att t ex logga in i din internetbank.
  • Stulen ID - med en stulen identitet har bedragaren tillgång till alla typer av tjänster, t ex öppna ett nytt bankkonto eller få en ny säkerhetsdosa till internetbanken - tjänster som sedan kan användas för att begå ett bedrägeri

Vi frågar ALDRIG om dina personliga koder


Banker kontaktar ALDRIG sina kunder på det här sättet, eller begär den här typen av uppgifter – vare sig via e-post eller via telefon. Säkerheten i bankens tjänster bygger på att bankens egna system håller reda på nödvändig information och att de hemliga koder eller lösenord som du använder endast är kända av dig. Det är alltså ologiskt att en bank skulle fråga efter sådana uppgifter.

Om du blir kontaktad på detta sätt och ombedd att uppge dina kort- och inloggningsuppgifter, avsluta kontakten omgående och informera ditt bankkontor om det inträffade.

Så här gör bedragarna! Hur gör du?

Stäng Skriv ut