Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat våra vanligaste frågor och svar. Vi tipsar även om vår virtuella assistent på startsidan. Där kan du ställa valfri fråga!


1. Vad behöver jag för att ta emot eller skicka pengar utomlands?

Svar: Här hittar du information på vår hemsida.

2. Finns det någon reseförsäkring på mitt kort,  och vad innefattar den?

Svar: Här hittar du information på vår hemsida.

3. Hur spärrar jag mitt kort?

Svar: Om du förlorat ditt kort ska du spärra det omedelbart på telefon 08-411 10 11. Har du förlorat ditt kort utomlands ringer du (+)46 8 411 10 20. Har du ett betal- och kreditkort MasterCard Platinum ringer du 0771-42 00 10.  

4. Hur ansöker jag om lån hos er?

Svar: Är du kund i banken ansöker du om lån antingen via mobilappen eller internetbanken under fliken låna. Är du inte kund i banken så kan du göra en ansökan här  på bankens hemsida.

5. Hur gör jag för att bli kund i Sparbanken Rekarne?

Svar: Välkommen med din ansökan här på vår hemsida: Du som har Mobilt BankID ansöker om att bli kund online, i annat fall fyller du i intresseanmälan.

6. Hur gör jag om jag inte känner igen en transaktion på mitt konto?

Svar: Du reklamerar ett köp/uttag som har skett med ditt bankkort direkt i internetbanken för privatpersoner under Konton och kort/Hantera kort/Reklamera köp/uttag. Om det inte gäller ett kortköp är du välkommen att ring till oss på 0771-82 70 00 med personlig kod eller mobilt bankid.

7. När kommer mitt årsbesked?

Svar: Ditt årsbesked skickas ut i januari, har du internetbank så kommer årsbeskedet i internetbanken under inkomna meddelanden, har du inte internetbank så kommer det hem i brevlådan.

8. Hur får jag ut ett kontoutdrag?

Svar: Har du internetbank så kan du skriva ut kontoutdrag själv kostnadsfritt. Har du inte internetbank så får du gärna skicka ett meddelande till oss via din mobilapp eller internetbank. Då beställer vi hem ett till dig till en kostnad av  50kr/kvartal/konto.


9. Hur höjer jag min swishgräns?

Svar:I internetbanken höjer du gränsen under Hantera tjänster/Swish, och i mobilappen under Inställningar/Hantera tjänster/Swish.
Eller så ringer du till oss på 0771-827000 Personlig service och identifierar dig med personlig kod eller bankid så kan vi hjälpa dig.

10. Hur utökar jag mitt bankid?

Svar: För att aktivera tjänsten behöver du ha ett giltigt kodkort. Aktiveringen kan du göra i både mobilappen och internetbanken, men du måste vara inloggad med det Mobila BankID du ska aktivera. Du kan också skicka ett meddelande till oss i mobilappen eller i internetbanken under fliken Meddelande. Där skriver du att du vill ha hjälp med att utöka ditt bankid. Du är också välkommen in på något av våra bankkontor med din internetdosa så hjälper vi dig.

11. Jag har bytt telefon, hur gör jag för att få swish och bank-id?

Svar: Då behöver du ladda hem ett nytt bankid och aktivera om din swish. Klicka här för att läsa om Swish och här för att läsa om Mobilt BankID. Du kan också ringa till vår digitala support på 0771-977512 så hjälper de dig med guidning.


12. Jag söker NN på Sparbanken Rekarne.

Svar: Personal i banken finns på denna sida med tillhörande mailadress. Observera att vi inte tar emot kunduppdrag via mail på grund av säkerhetsrisker. Kunduppdrag tar vi emot via säker kanal, dvs via appen för privatpersoner eller internetbanken.

13. Någon från Sparbanken Rekarne har ringt mig, men jag vet inte vem.

Svar: Får vi inte tag i dig så ringer vi alltid igen.


14. Jag behöver boka tid/boka om/boka av/glömt bort tiden.

Svar: Ring gärna till oss på 0771-827000, val 3 så hjälper vi dig med din tidsbokning.

15. Hur fyller jag i mitt clearingnummer och kontonummer vid en överföring.

Svar: Vårt clearingnummer är 82701 följt av kontonumret, det ska skrivas utan bindestreck och kommatecken.
I vissa fall kan man uppge endast 8270 om det inte går att skriva in ett femsiffrigt clearingnummer. I vissa fall kan man behöva fylla på med nollor mellan clearingnummer och kontonummer i andra bankers internetbanker för att få överföringen att gå igenom.

Stäng Skriv ut